weekmarkt04-12-2012: De Boer-Op-Streek-Markt

Het praktijknetwerk ‘De Boer-Op-Streek-Markt' wil komen tot een vernieuwende marketing- en communicatiestrategie voor biologische boerenmarkten, met de Biologische Boerenmarkt in Utrecht als aanjager en voorbeeld. Men wil het duurzame verkoopkanaal promoten bij nieuwe doelgroepen en zo meer omzet genereren.
Een behoorlijk aantal (biologische) agrarische ondernemers verkoopt de producten direct op een van de bijna 40 Biologische Boerenmarkten in Nederland of op verschillende streekmarkten. De ‘boerenmarkt’ is in en trekt veel aandacht. Steeds meer mensen zijn op zoek naar 'echt' eten, vers, seizoensgebonden, met een traceerbare herkomst uit de streek. Nieuwe winkelformules spelen hier op in, maar. boerenmarkt ondernemers profiteren hier nog onvoldoende van. De marketing- en communicatiestrategie richt zich op de thema’s: gemak, gevoel en goed.

GEMAK. Veel mensen hebben drukke baan en weinig tijd om bij iedere kraam apart boodschappen te doen en af te rekenen. Het netwerk wil klanten de mogelijkheid bieden om vooraf hun producten te bestellen en betalen bij een ‘boerenkraamwebwinkel’. Men hoeft de boodschappen alleen nog maar af te halen op de markt.

GEVOEL. Het netwerk werkt aan een nieuwe profilering van de biologische boerenmarkt die aansluit bij de doelgroep ‘Cultural Creatives’. Daarbij wil men een duidelijke boodschap communiceren over 'smaak, authenticiteit en streekgebondenheid'.

GOED. De netwerkdeelnemers willen laten zien dat ze als ondernemers maatschappelijk goed bezig zijn door ieder seizoen een voedselthema aan te kaarten. Er zijn ideeën om een ‘no waste dinner’ te organiseren waarbij met een chef-kok, gekookt wordt met producten die nog goed zijn maar die anders weggegooid zouden worden.

Informatie over het netwerk bij Harry van Wenum of Maria van Boxtel.

« Nieuwsoverzicht