Vers van de Kweker19-10-2012: ‘Vers van de Kweker’ bespreekt duurzaamheid met klant

De online verswinkel VersvandeKweker wil duurzaamheid beter borgen en van haar klanten weten zij verwachten op dit gebied. In het ‘praktijknetwerk VersvandeKweker (VvdK) duurzaam' gaan de aangesloten telers daarover in gesprek met hun (potentiële) afnemers. Behalve het leveren van een vers product voor een schappelijke prijs, willen zij dat kopers een goed gevoel hebben bij de manier waarop zij werken. Ook streven zij naar direct contact met de klant.

VersvandeKweker (VvdK) is een samenwerkingsverband van meer dan 70 versproducenten, van wie de consument rechtstreeks via internet producten (bloemen, planten, groente, fruit, specialties) koopt. Vers, duurzaam en lokaal geproduceerd zijn de verkoopargumenten. Het product wordt pas geoogst na de bestelling. De telers zitten allemaal in de tuinbouwregio Westland/Oostland en de bezorging vindt plaats in de regio Rotterdam, Den Haag, Hoek van Holland.

Het aspect duurzaamheid zit voor een deel al ingebakken in de aanpak van de ondernemers. Het product is lokaal, smaakvol en vers, de keten is zo kort mogelijk, de koeriers rijden op elektriciteit of groen gas en de producent krijgt een faire prijs. Maar eisen aan product, productie en verdere bewerkingen zijn door VvdK op dit moment niet specifiek vastgelegd. De consument zal dus moeten geloven dat hun aanpak verantwoord is. Om dit ook aan te kunnen tonen, wil VvdK de stap zetten om het hele proces te omschrijven en inzichtelijk te maken. Niet alleen voor de consument maar ook voor zichzelf. Waar nodig wil zij veranderingen doorvoeren in productie en proces, om het vertrouwen van de consument te behouden en versterken.

In het netwerkproject wordt een methodiek opgezet die duurzaamheid specificeert, organiseert, borgt en verbetert. Dat gebeurt in de hele keten en op een manier die past bij de verwachtingen van de consument en die haalbaar is voor de producent. De deelnemers van het netwerk gaan onder meer aan de slag met voedselveiligheid (residuen van gewasbeschermingsmiddelen op het product), energieverbruik per eenheid product (of CO2-footprint) en meststoffenemissie naar oppervlaktewater. Ook kijken zij naar de duurzaamheid van transport, sociale aspecten en de uiteindelijke aflevering bij consument. Bij het uitwerken van hun plannen zoeken zij (blijvend) contact met de klant.

« Nieuwsoverzicht