CPB-voorbeeld17-11-2011: Kar-poolen via Central Point Brabant

Achttien boomkwekers die deelnemen aan het netwerk Carpoolplaats voor boomkwekerijproducten zijn begonnen met het gecombineerd verzenden van kleine partijen. Verzamelen en distributie gebeurt door het nieuw opgerichte Central Point Brabant. Door slim te combineren besparen de telers op de verzendkosten en krijgt de afnemer minder karren te verwerken.

Samen met logistiek expert Twan van Lankveld werkten 18 boomkwekers deze zomer aan een opzet voor hun carpoolplaats. Hieruit is het logistieke bedrijf Central Point Brabant voortgekomen. De kleine bestellingen die veilingkopers doen bij de kwekers worden via dit centrale punt afgehandeld, zodat er volle veilingkarren kunnen worden verzonden. “Gemiddeld genomen staan er producten van zes verschillende kwekers op een kar”, vertelt Jeroen Erven, eigenaar van Central Point Brabant. “Dat is een enorme verbetering van de efficiëntie.” Grotere bestellingen gaan nog steeds rechtstreeks vanaf de kweker naar de klant. In dat geval is iedere extra handeling er een te veel. De kwekers doen allemaal zaken met hetzelfde transportbedrijf, wat de aansturing van het transport overzichtelijker maakt en beide partijen een kostenvoordeel oplevert.

Uit andere regio’s in Brabant tonen kwekers inmiddels ook interesse voor de nieuwe werkwijze. Maar hoewel de eerste ervaringen veelbelovend zijn, denken de initiatiefnemers nog niet aan uitbreiden. Erven: “We willen ons systeem eerst verder optimaliseren. We hebben nu één bestel- en afrekenpunt. Dat werkt. Maar we zijn er nog niet. Vooral de informatievoorziening richting de klant kan en moet nog beter. Dat kost nog te veel tijd. De informatie van de kweker, zoals foto’s en de beschikbaarheid van het product, moet sneller naar de klant.” De komende tijd gaan de netwerkdeelnemers hieraan werken.

« Nieuwsoverzicht